Dag 12: Ik zag twee beren...... - Reisverslag uit Quadra Island, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu Dag 12: Ik zag twee beren...... - Reisverslag uit Quadra Island, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu

Dag 12: Ik zag twee beren......

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Michel en Rian

04 September 2019 | Canada, Quadra Island

Vandaag moesten we vroeg uit de veren, om half 6 ging onze wekker, omdat we om half 7 met de taxi boot, van April Point Lodge via Painters Lodge op Vancouver Island vertrokken, voor de Homalco Wildlife & Cultural Tours. Het was nog donker, maar de opgaande zon was prachtig, zodat ik daar eerst een foto van heb gemaakt. In Painters Lodge hebben we ons ontbijt genomen, voordat we met een tourbusje van de Lodge, naar de ontmoetingsplaats voor de excursie werden gebracht t..w. ‘Campbell River Marine’. De groep was niet groot (9 personen, waaronder nog een Nederlands stelletje). De meesten gasten hadden camera’s bij zich, waarvan de lens soms wel een halve meter lang was (echte liefhebbers dus). Komen wij aanzetten met onze simpele spiegelreflex camara. Na eerst uitleg over de veiligheidsregels te hebben gehad stelde de stuurvrouw (Sarah), een Canadeze van ongeveer 25 jaar, zich aan ons voor. Er liep nog een dame meer rond met bijzondere kleren aan, waarvan wij eerst dachten dat dit grappig bedoeld was. Ze droeg een soort stro-hoed en een lange,geborduurde cape die was versierd met schelpen en spiegeltjes. Ze was druk in de weer met het inladen van de boot, waarmee wij naar Bute Inlet zouden varen. Janet zo heette ze was onze gids voor vandaag. Een van de drie gidsen allen locale ‘first people’ (nativs) van de Homalco people/stam. De boottocht duurde ongeveer 2 uur en tijdens de vaartocht, vertelde Janet over haar volk en tradities. Dit was informatief, maar het was ook een tragisch en aangrijpend verhaal over de historie van de Indianen van Canada. Onderweg hield ze ook bepaalde Indiaanse ceremonies, waarbij ze een trom gebruikte en Indiaanse liederen zong. Dat gaf de excursie een bepaalde spirituele sfeer, maar beslist niet zweverig. Ze leerde ons Indaanse woorden en vertelde over de gewoonten en gebruiken van haar voorouders en hoe dicht zij bij de natuur staan en in alles een bedoeling zien. Onderweg zagen we op afstand enkele Orka’s (killerwhale’s). Dat zie je omdat ze spuiten/blazen. Sarah onze stuurvrouw beloofde ons op de terugweg ook walvissen te gaan spotten. De natuur en de eilanden die aan ons voorbij trokken, waren prachtig. Heuvels werden bergen, waarvan enkele toppen ook met sneeuw waren bedekt. Het water was, waar geen stroming stond, als een ‘spiegel’. Het was prachtig weer en afgezien dat het door de snelheid die de boot maakte wat fris aanvoelde weer een warme dag. We kwamen langs een eiland dat Bill Gates heeft gekocht en langs een prive-resort eigendom van Michelle Pfeiffer, maar zij waren niet thuis. Bij Bute Inlet (Noord-Vancouver Island), werden we opgewacht door Kevin en Jamy onze andere twee Homalco gidsen. Met een busje reden we naar diverse plaatsen, waar we langs een snel stromende rivier en/of op uitkijktorens grizzly beren konden spotten. De rivier zat vol met zalm en sommige sprongen af en toe boven het water uit. We hebben 7 voornamelijk grote (mannelijke) grizzly‘ s gezien. Geweldig! Je moest wel stil zijn en als je iets wilde zeggen mocht dat alleen op fluistertoon. Ook zagen we reeen en van dichtbij een grote zeearend (die met een witte kop). Zee arenden zie je trouwens veel vliegen hier. De populatie arenden is weer op peil sinds ook in Canada het gebruik van een aantal verdelgingsmiddelen heeft verboden. De wild toer duurde ongeveer 3 uur. We hebben op de boot daarna nog de lunch gebruikt, voordat we weer richting ‘bewoonde’ wereld voeren. Als kers op de taart, zagen we op te terugweg 4 jagende orka’s en 2 bultruggen. Dat was een hele ervaring deze grootse dieren in hun natuurlijke omgeving te mogen zien. We hebben een heleboel foto’s gemaakt,met de spiegelreflex camara, maar deze kunnen we helaas niet downloaden bij dit reis verslag dus die houden jullie nog tegoed. De hele onderneming/excursie duurde 8 uur, waarvan we elke minuut hebben genoten. Morgen zijn we nog een dag op Quadra Island, maar we hebben nog geen plannen gemaakt wat we gaan doen of gaan bekijken. Hier bij de lodges blijven is eigenlijk al genieten; met een boekje, of even wandelen langs het water, of wat tekenen en schetsen, met een lekker glaasje wijn. We zien nog wel wat we doen. Overmorgen hebben we weer een reisdag en rijden we naar Tofino, aan de westkust van Vancouver Island. We melden ons dan weer.

Hey folks, greetings from Michel en Rian

• 04 September 2019 - 08:27

Erwin:

Wat een geweldig verhaal!!

• 04 September 2019 - 11:12

Ad En Marijke:

Daar waren ze dan de beren! Canada zonder beren (en indianen) dat kan niet !! Je wordt er stil van! Groetjes !

• 04 September 2019 - 20:23

Tanja :

wat geniet ik elke keer van jullie prachtige reisverslagen. Wat een avontuur zeg.