Dag 14: Sunset viewing Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu Dag 14: Sunset viewing Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu

Dag 14: Sunset viewing Tofino

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Michel en Rian

06 September 2019 | Canada, Tofino

Vandaag was weer een reisdag, we vertrokken om 9 uur bij het mooie April Point Lodge op Quadra Island voor een tocht van 250 km naar Tofino dat aan de andere kant van (westkant) Vancouver Island ligt. Het weer was weer prachtig; zon en geen wolkje aan de lucht. Om van Quadra Island naar Vancouver Island te komen moesten we weer met de veerboot. Je kan het een beetje vergelijken met het veerpontje van Megen, maar dan een heel stuk groter. Niet zo groot als de ferry naar Naimano, want daar konden 300 auto’s beneden dek staan. Nee, dit veer had denken we plaats (ruwe schatting) voor 30 auto’s. Het nadeel is wel dat je als het druk is je soms lang moet wachten, voordat je op het veer kan, maar er is geen stress want alles wordt in goede banen geleid. De overtocht duurt niet lang; ongeveer 10 minuten. Keuze mogelijkheden van routes, om naar plaats van bestemming te komen, zijn er niet. Dat geldt zo ongeveer voor heel west Canada, maar zeker voor Vancouver Island. Er loopt 1 highway (19) van het zuiden naar noorden van het eiland en langs de kust is er nog een autoweg de 19A en om naar het westen te rijden is er een autoweg de 4. De 4 brengt je naar Tofino een rit van ongeveer 5 uur inclusief rust. Je rijdt dus niet snel verkeerd op Vancouver Island, als er maar zo weinig wegen zijn. Het meeste land van Canada is trouwens ook onbewoond en de natuur is ongerept. Onderweg met de auto is er weer veel te zien. Vrachtwagens beladen met enorme boomstammen, maar je ziet ook veel fietsers op de snelweg! Bij ons in Nederland hebben we vele fietspaden. Nou in Canada zie je die niet veel (toevallig in Tofino naast de snelweg liep er een). Het is ook zwaar fietsen hier; berg op berg af. De natuur, en dan met name de bossen richting Tofino, zijn ‘anders’ dan die we tot nu gezien hebben in Canada. Hier staan echt hele dikke en hoge dennen (Ceder). Echt mega hoog en de stammen zijn zo dik dat je met je armen er niet omheen kan reiken. Onderweg was er veel vakantieverkeer en ook waren er wegwerkzaamheden die voor oponthoud zorgden. De lunch hebben we deze keer gebruikt bij hamburgerketen A&W. Met gebruik van coupons (korting) hadden we er gegeten voor net 10 dollar. 2 broodjes hamburger, twee bakjes frieten en twee bloemvaasjes Cola. Lekkerrrrr, nou ja, het vult maar het is niet mijn eten. We hebben ook Rootbeer geprobeerd, dat is een soort van frisdrank, maar dat smaakt echt vies. Iedereen in de A&W dronk het en de dame achter de kassa zei, dat Europeanen het meestal niet lekker vinden. Als je dan zo je broodje zit te eten, en rondkijkt dan, valt mij telkens weer op (maar dat was in Amerika niet anders) dat de Canadees zo slecht gekleed gaat. Het is volgens mij ‘pak maar uit de kast, wat nog past’. De meest vreemde combinaties zie je. Het past niet, het kleurt niet en het zit niet. Ook zie je hier relatief veel obesitas, maar als de fastfood zo goedkoop is, is dat niet gek. Ook in Canada is er een buiten de deur eetcultuur, alleen zijn ze hier wat relaxter en hebben ze een kaart met veel keuzemogelijkheden. We hebben tot nu toe ook altijd lekker gegeten.
Nu zitten we op ons balkonnetje van onze lodge, naar de ondergaande zon te kijken, die schijnt bij Tofino het allermooist te zijn. We proberen er wat mooie foto’s van te maken, zodat jullie ook een idee hebben. De accommodatie Middle Beach Lodge is geweldig mooi en ik overdrijf niet. We kijken uit op het strand en hoewel onze lodge niet ruim is, is deze wel smaakvol ingericht en alles is aanwezig. Het is hier ook weer heel rustig, er zijn wel meerdere gasten in de nabijgelegen andere Lodges, maar daar hebben we geen last van. Morgen gaan we naar Nationaal Park Pacific Rim kijken. Dit park is 400 m2 km groot en staat bekend om haar mooie stranden die populair zijn bij surfers. Er zijn tal van baaien omgeven met hoge kliffen en rotspartijen van lavagesteente en witte stranden. Je kan ook hier beren gaan spotten en walvissen zien. Verder is Pacific Rim een gebied met regenwouden. We zien nu al dat de vegetatie rond onze lodge ‘anders’ is. We gaan het morgen en overmorgen maar eens bekijken. Inmiddels is de zon 19:57 uur onder en de lucht kleurde van blauw naar oranje en daarna naar lila/paars.
We konden vanavond niet meer reserveren voor het restaurant van Middle Beach Lodge, maar Tofino schijnt, hoe klein het stadje ook is, over heel veel restaurantjes te beschikken. Wij kozen voor ‘1909 kitchen’. Een aanraders van de receptioniste van Middele Beach Lodge. Weer een locatie die ons heeft verrast en niet alleen door het lekkere eten, maar ook de ligging en het uitzicht.

En nu lekker slapen. Er is weer een dag voorbij gevlogen en zo kruipen we richting het einde van onze vakantie; nog 7 dagen........