Dag 19 en 20: These Boots are made for Walking... - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu Dag 19 en 20: These Boots are made for Walking... - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu

Dag 19 en 20: These Boots are made for Walking...

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Michel en Rian

12 September 2019 | Canada, Vancouver

Bye, bye Victoria, Vancouver here we come! Op voor de laatste afstand met de huurauto, die we op het einde van de dag op het vliegveld van Vancouver weer moeten inleveren bij Alamo. Het aantal km’s over de weg was maar 100 km, maar we moeten ook weer een oversteek maken met de ferry naar het vaste land. De oversteek was nu vanaf Swartz bay naar Tsawwassen. Een overtocht van 1 uur en 35 minuten. We hadden geluk want we konden gelijk op de ferry van 10.00 uur. Toe we vertrokken uit Victoria was het bewolkt, maar het is vreemd, want het gebeurde meer de afgelopen dagen, zodra we reden brak de zon weer door. We waren om 12.30 uur bij Hotel Moda (midden in het centrum van Vancouver). Een zgn stadshotel. Gezellig, met een interieur van zowel antieke als moderne elementen. Het hotel is oud maar nog niet zolang geleden gerestaureerd. Het hotel heeft hoge plafonds, een houten/planken vloer en vele rode’ accenten, zoals rode stoelen, behang en vloerkleden. We hebben onze koffers in het hotel achtergelaten en zijn gelijk daarna met de auto richting vliegveld gereden. Autoverhuurbedrijf Alamo was goed te vinden en alles werd snel en keurig afgehandeld. Jammer dat we de auto weer achter moesten laten, het was een fijne en ruime auto, waarmee we 2490 km door Canada hebben afgelegd. Via de skytrain/metro die vanaf het vliegveld rijdt zijn we teruggekeerd naar het hotel. De skytrain/metro is uberhaupt een prettig vervoermiddel in de stad en ook in Vancouver brengt deze je overal. Het was nog vroeg in de middag en we hadden dus nog wel wat tijd om de omgeving van het hotel te verkennen. We zitten midden in het centrum van (deeldistrict Yale). Er is een enorme bedrijvigheid en drukte en heel veel winkels dus ‘shop till you drop’ dat kan hier gemakkelijk. Ik ben weer een paar laarzen rijker. Cowboyboots wel te verstaan en originele. Deze zijn bij ons in Nederland moeilijk aan te komen en als ze al te koop zijn belachlijk duur. De winkel ‘OK Boot Corral’ was op zich al een leuke winkel om alleen maar te kijken. Cowboylaarzen genoeg, maar ook cowboy hats, belts, pistol holsters, leren broeken, jacks enz. We werden ook heel leuk beholden door een ‘cowboy’. De ‘blokken’ in het district Yale, die we daarna hebben gelopen hadden een keur aan winkels, restaurants en bars. We hebben nog gezellig op een terras van een drankje en het zonnetje genoten. Wat wil je nog meer? We hebben morgen en overmorgen nog om Vancouver verder te verkennen. We zullen weer keuzes moeten maken, want er is genoeg te zien en te beleven hier.

Van hiken door ruig landschap word je moe, maar van shoppen in Vancouver ook. 14 km gaf onze stappenteller aan. 14 km wandelen op onze eerste volle dag door Vancouver. We begonnen de dag met een heerlijk ontbijtje in restaurant Cibo dat naast het hotel is gelegen, maar ook via de hotellobby is te bereiken. Ik heb nog niet verteld dat Erwin (mijn lieve neef) voor ons een welkomkaartje met een lekkere fles wijn op onze kamer had laten bezorgen. Dat was super lief, en de wijn was heerlijk. Dankjewel nog Erwin!
Ons hotel ligt in het stadsdeel Yale en daar zijn vele mooie, trendy en luxe winkels. Als je van winkelen houdt ben je hier op je plek. Prada, Gucci, Loewe, Victoria Secret, Dolce en Gabana, maar ook leuke kleine woonaccesoire winkels en winkels met leuke ‘hebbedingetjes’. Natuurlijk zijn er ook tal van souvenierwinkels en winkels met heel veel ‘chinese rotzooi’. En op elke hoek van de straatblok een Starbucks en vele restaurantjes en cafe’s. Via internet had ik een adres van een parfumerie (niet ver uit de buurt van ons hotel). Deze parfumerie was in een luxe overdekt winkelcentrum gevestigd. Het zaakje was maar klein maar de eigenaresse bleek een neus te hebben voor parfum en dan vooral welke parfum bij je past. Er hingen ingelijste artikelen van haar in de shop, waar zij in werd geroemd om haar kennis op parfumgebied. Zij zoekt een parfum voor je uit op grond van je huidtint, je persoonlijkheid en je voorliefde. Heel erg interessant (voor mij dan, niet voor Michel). En ook interessant omdat de belasting (tax) in Canada minder is op luxe parfums dan in Nederland.
In Vancouver kan je met de metro reizen, maar het weer was goed en daarom hadden we besloten naar Stanleypark te lopen. Een wandeling van ruim een uur, maar leuk om op die manier Vancouver te zien. Stanleypark is ruim 400 ha groot. Een schiereiland omzoomd door de noordoever van English Bay en Burrar Inlet (inlet betekent inham) het vroegere woon- en jachtgebied Squamishindianen. Een mooi groen stadpark met ook een prachtig uitzicht op de skyline van Vancouver. Er is veel bedrijvigheid in het park: wandelaars, joggers, fietsers, skateboarders, mensen die hun huisdieren te wandel meenemen en gezinnen met kinderen die er picknicken of gewoon hun dag doorbrengen. Heel relaxt allemaal en met het zonnetje erbij was het ook een warme wandeling. In het park staan totempalen en er is ook groot Aquarium. Een aquarium dat naast educatief ook heel mooi was. Met zowel binnen als buienattracties, waarbij de verschillende maar ook het grote aantal ‘kwallen’, gifkikkers en de 4 zeeotters in de buitentank/basin de meeste indruk op ons hebben gemaakt. Ook hebben we een 4D film gezien. Daarvoor moesten we van die rare brilletjes op. Wij hebben de middag grotendeels doorgebracht in het Aquarium en het park. Daarna zijn we weer richting centrum gelopen. Provinciaaltjes die we zijn, werden getracteerd op alles wat een grote stad te bieden heeft: loeiende sirenes van ambulances, politie en brandweer die je telkens weer op doen schrikken en waarvoor je dan op het trottoir moet blijven, maar ook een daadwerkelijk inzet van de brandweer maakten we mee. Zwervers met winkelwagens of zwervers die laveloos of op een kartonnendoos midden op het trottoir liggen en straatmuzikanten. Soms was het optreden goed, zodat je even blijft staan om te luisteren, maar soms was het om aan te horen. En we hebben denk ik de jongste straatartiest gezien. Een jongetje van hooguit 6 jaar met gitaar en versterker. Geweldig! Die gaat vast beroemd worden, want afgezien dat hij goed kon zingen en gitaar kon spelen, wist hij ook het ‘publiek’ te bespelen.
Morgen zijn we nog een dag in Vancouver en omdat er regen is voorspeld gaan we naar het museum van Vancouver. Onze laatste dag van onze Canadareis.

Hey folks, till next time, greetings Michel en Rian

• 12 September 2019 - 12:00

Erwin:

Wat fijn!! Proost op het leven!!! (En op parfum,en coiboi Leers)

• 12 September 2019 - 19:02

Ko En Jeanne:

O o , dat wordt bijbetalen voor de koffers, of had je nog plek over?
    Nog fijne dagen daar en alvast een goede terugreis.