Dag 17 en 18:Fly like an Eagle - Reisverslag uit Victoria, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu Dag 17 en 18:Fly like an Eagle - Reisverslag uit Victoria, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu

Dag 17 en 18:Fly like an Eagle

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Michel en Rian

10 September 2019 | Canada, Victoria

Zou het dan toch omslaan het weer? We hebben tot nu toe geluk gehad, want ruim 2 weken lang (afgezien de dag dat we in Whistler waren) hebben we alleen nog maar zonovergoten dagen gehad. Maar nu regent het in the Pacific Rim. Het is koud, grijs en nat, maar desondanks was het gezellig in het geasthouse van de Lodge. De koffers staan alweer gepakt en voordat we uitchecken genieten we een laatste keer in het guesthouse van ons ontbijtje met het mooie uitzicht op het strand en de branding. Vandaag rijden we naar Victoria een rit van 317 km. In tijd is dat ongeveer 5 uur rijden. Eenmaal richting Nanaimo klaarde het weer al weer op en brak de zon door. Onderweg naar Victoria bleeft het echter wisselvallig, zon en regen wisselden elkaar af. De route was tot Nanaimo voor ons bekend, want de de auto- (4 en 19a) en snelweg (19) zijn de enige verbindingen tussen Tofino, Nanaimo en Victoria. We hadden op de heenweg een ijssalon gezien met de toepasselijke naam ‘life is short so make it sweet’. Daar heeft Michel zijn eerste ijsje van deze vakantie op. Als liefhebber van ijs is dat wel even afzien. Dit ijsje kon er mee door aldus Michel, maar kan in tippen aan het Italiaanse ijs van Alexandro. Valt er dan toch iets een beetje tegen in Canada? Onderweg kijk je (al ben je ruim 2 weken in Canada) nog steeds je ogen uit, ook als je door de lang gerekte dorpen en nederzettingen rijdt. Alles is hier ‘langs de highway’ gebouwd, waardoor het dorpje of het stadje enorm ‘lang’ zijn. Er is niet echt een kern of een centrum. Toen we Victoria binnen reden viel ons meteen op hoeveel groen, parken en vooral bloemen en bloemperken deze stad telt. De stad doet dan ook Engels aan, met haar typische (stenen) huizen (met tuintjes), winkels, pubs en restaurants (veel in landelijke /cottagestijl). Dit keer overnachten we in hotel OSWEGO. Gelegen aan de haven en vlak bij centrum en alle bezienswaardigheden van Victoria. De kamer met badkamer is erg ruim en heeft een designinrichting. Ook dit keer net als in Whistler hebben we weer een complete keuken tot onze beschikking, met een oven, koelkast, kookplaat en afwasmachine. Het uitzicht (we zitten op de 8e verdieping) is geweldig. Vandaag hadden we niet veel tijd om Victoria te bekijken en hebben ons beperkt tot een wandeling langs de promenade en de haven en een bezoek aan het visitorscentre om te zien wat we allemaal kunnen gaan zien in Victoria.

Van alle ontbijtjes de afgelopen dagen was het ontbijt van hotel Oswego het slechtst. Een hard gekookt ei, met 3 melba toastjes, 3 ons vette worst en smaakloze kaas. Bah, morgen maar weer zelf het ontbijtje maken/kopen, we hebben tenslotte een enorme keuken ter beschikking. Het was deze ochtend bewolkt en het had vannacht en vroeg in de ochtend geregend, maar nu was het droog. En vandaag hangen we maar eens een echte toerist uit en maken we een rondtoer in Engelse dubbeldekker stadsbus. Een rit van 1,5 uur die ons langs alle bezienswaardigheden van Victoria brengt. De bus zat bij lange na niet vol met toeristen. Volgens de chauffeur hadden we vandaag geluk, want normaal is het veel drukker, met toeristen van de cruiseschepen. Elk jaar meren ruim 250 grote cruiseschepen aan in Victoria. Vandaag werd echter pas ‘s avonds laat een cruiseschip verwacht. We hadden dus ruimte zat en zaten op de bovenste verdieping van de bus en toen we eenmaal zaten en de bus de toer begon viel ons op dat de andere passagiers toch wel een hoog grijze duiven gehalte had. De chauffeur was ook gelijk de gids en gaf uitleg bij alles was het benoemen waard was onderweg. Wij verdenken hem er echter van dat hij gratis biertjes, ontbijtje, dinertjes, lidmaatschappen en ijsjes krijgt. Het was namelijk een grote reclametoer en met alles wat hij zei, kwam er een OKKIDOKKI er achteraan. De rondtoer was best oké, maar we hadden het ook best zonder en/of zelf kunnen doen. Na de bustoer ging onze wandeling door Chinatown en daarna Fisherman’s Wharfe, de haven en Old Town. Het is allemaal makkelijk te belopen, alles wat ik noemde ligt kort bij elkaar. Alleen het Craigdarrioch Kasteel en de Butchart tuinen liggen wat verder weg, daar zijn we echter niet naar toe gegaan.
Alles groeit tijdens de vakantie, je buikje, de nagels, maar ook de haren en de baard van Michel kon echt niet meer. We hebben dus maar even een barbershop opgezocht, want ‘Djzemal’ was niet bij de hand (dat is de barbershop waar Michel normaal naar toe gaat). Deze barbershop in Victoria heette Jimmy’s Barber. Je hoeft er geen afspraak te maken, ga gewoon op de bank zitten en wacht je beurt maar af. Het was er druk, maar de 3 kappers die er stonden te knippen hadden de vaart er goed in. Ze vonden het ook leuk dat er iemand uit Europa bij hun in de kappersstoel plaatsnam. Bij: “where are you from.....?” En “we are from the Netherlands”, was het gelijk; Oh, Amsterdam the red light district, nou als dat het enige is wat bekend is hier bij de kapper in Canada........?! De haren werden ook niet opgeveegd, dus van iedereen die Michel voor was gegaan lag het haar er nog. Ik gruwelde er we een beetje van, want telkens als de föhn werd gebruikt, vloog het haar wat op de grond lag alle kanten op. Maar goed, Michel zag er na de kapper weer toonbaar uit en het was er niet duur. In Victoria zijn ook vele restaurantjes, pubs, koffie- en theebarretjes. Er was zelfs een Ierse pub. Geweldig, dus daar zijn we ook even naar binnen geweest. En als afsluiting van de dag hebben we met een ‘watervliegtuig’ een rondvlucht gemaakt. Eigenlijk hadden we het voornemen gehad om in Victoria een walvis spottoer te boeken, maar aangezien we tijdens de berenexcursie op Quadra Island een cadeautje kregen en onderweg Orka’s en bultruggen van dichtbij hebben gezien, was er de noodzaak niet meer om in Victoria een walvis spottoer te boeken.
Je ziet ze veel in Canada; watervliegtuigen en naast de heli is dit een perfecte manier van vervoer. Er is hier genoeg water en heel veel nederzettingen of dorpen liggen afgelegen of midden in de wildernis. Het was een prachtige ervaring. Het was helder en zonnig en dus ideaal vliegweer. Het was maar een half uur vliegen en het was niet goedkoop, maar het was het allemaal waard.
Vanavond gaan we weer eens kijken waar we iets kunnen gaan happen en morgen gaan we richting Vancouver City, waar we voor 5 uur ‘s middags de auto in moeten leveren. We hebben in Vancouver een hotel in het centrum en hebben de laatste 3 dagen van de vakantie dus niet echt een auto nodig. Alles is in Vancouver is namelijk via de metro te bereiken. We melden ons weer over 2 dagen.

Hey folks, till next time, greetings Michel en Rian

• 10 September 2019 - 07:16

Ferry:

Tot nu is het een fantastische reis zo te lezen/zien, we zijn benieuwd naar de foto's die jullie gemaakt hebben (vooral de belevenissen in Vancouver), een van de steden waar we ons thuis zouden kunnen voelen. groetjes Angelika en Ferry.