Dag 7,8 en 9 In the middle of nowhere - Reisverslag uit Whistler, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu Dag 7,8 en 9 In the middle of nowhere - Reisverslag uit Whistler, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu

Dag 7,8 en 9 In the middle of nowhere

Door: Rian Diebels

Blijf op de hoogte en volg Michel en Rian

01 September 2019 | Canada, Whistler

Woensdag (day 7) was een reisdag, 425 km rijden vanaf Jasper (Alberta) naar Clearwater (British Columbia) en met een uur tijdsverschil. We kregen er dus gratis een uurtje bij.
Onderweg was er weer veel te zien. Naar Clearwater loopt er maar een Highway, dat kan niet missen dus. Onderweg was het rustig rijden, alleen grote vrachtwagens en motorhome’s. De snelheid kwam ook hier niet boven de 100 km per uur. Als er zoveel plek is op de weg dan is het voor ons Nederlanders verleidelijk om sneller te rijden, maar niemand doet dat hier en waarom zou je ook, het is relaxt en je kunt zo ook meer de omgeving in je opnemen. Af en toe maakten we een stop om een bakje koffie te drinken, het toilet te bezoeken en de benen te strekken. Zo maakten we een stop aan de voet van Mount Robson (je weet wel de hoogste berg van de Canadese Rocky’s). En weer troffen we het met het mooie heldere weer. Deze reusachtige berg was in volle glorie te bewonderen. In het bezoekerscentrum waar we koffie dronken kon je ook een VR masker huren. Om zo een indruk te krijgen van de omgeving van Mount Robson. Een VR masker is een masker waarmee je een visuele beleving hebt; alsof je het zelf daadwerkelijk beleeft. Zo vlieg je mee in een heli over de bossen rond Mount Robson, maar ook over de hoogste toppen van de berg. Je vliegt of fietst door dalen en je zit in een rubberboot midden op een snelstromende rivier. Het is zo levensecht dat je zelfs mee gaat bewegen. De mensen om ons heen zullen wel gedacht hebben; wat zijn dat voor rare lui, want ik kon ook soms de schrikgeluiden niet onderdrukken.
Op het einde van de middag waren we in Clearwater. Clearwater is een stadje waar de bevolking (trouwens in heel deze regio) de kost verdiend met hout. Hout kappen, zagen, vervoeren, verwerken etc. Hout is er ook echt genoeg hier. Alleen maar bossen, bossen en nog een bossen. Wat ze hier ook veel hebben zijn paarden het stikt er van de ranches en farmers. Ons verblijf ligt 27 km verwijderd van Clearwater en meteen naar Clearwater reden we op een onverharde weg de bergen en bossen in. We hadden momenten dat we dachten ‘rijden we wel goed’, maar de dame van onze navigatie bleef volharden om door te rijden. Uiteindelijk naar de zoveelste bocht waren we op de plaats van bestemming. Een oase in de bossen; Alpine Meadows resort. Blokhutten met de comfort van een luxe hotel en gelegen aan een groot meer. In tegenstelling tot onze vorige blokhut was deze veel en veel groter. Met een aparte slaapkamer een grote badkamer een woonkamer en een hele grote veranda die uitzicht had op het mooie meer. Bij het resort was een boothuis/restaurant waar je heerlijk kan eten. Er was een jacuzzi en er waren roeiboten en kano’s die je vrij kon gebruiken. Vanwege dat we in Clearwater maar 1 dag zijn (2 overnachtingen), was het dus moeilijk kiezen uit wat er allemaal te zien en te beleven valt. Wij kozen er voor om naar Wells Gray Park te gaan. Wells Gray Park is heel groot en staat bekend om haar talrijke watervallen en sterk stromende rivieren. We zagen de watervallen: Helmcken falls en Dawson falls en nog een paar kleintjes waar is even de namen van zijn vergeten. Heli skien en rivierraften is hier heel populair, maar raften neemt veel tijd in beslag en een raft experion kost minstens 5 uur. Zoveel tijd hadden we niet en het water is ook nog eens heel koud (gletsjer water). Wij kozen er voor om op het einde van de middag maar met de roeiboot te gaan varen. Das ook lachen. We hebben voor vandaag weer genoeg km’s in de benen en volgens de I-Phone hebben we 7,5 km (moeilijk terrein) gewandeld en 17 verdiepingen bereikt. Nog even iets over het weer: De temperatuur komt al twee dagen dicht bij de 30 graden uit, terwijl het ‘s avonds behoorlijk afkoelt. Maar dat is dan weer lekker slapen. We treffen het wel met het weer, regen is ook iets waar je in Canada rekening mee moet houden, maar dat hebben we gelukkig nog niet gehad. Morgen rijden we richting Whistler (409 km).

Dag 9; holidayweekend

Het heeft even geduurd, maar eindelijk kan ik weer een reisverslag plaatsen. Ik loop een beetje achter. Afgelopen dagen in Clearwater hadden we nl. geen tot bijna geen internetverbinding. Het WiFi signaal was erg zwak en de enige communicatie met thuis ging via de App. Toen we in Whistler waren was er weer een goede internetverbinding en WiFi die werkte, maar toen lag ‘waarbenjijnu’ er even uit vanwege onderhoud en konden we geen verslag plaatsen. We zijn dus inmiddels weer 3 dagen verder en inmiddels dus in Whistler aangekomen. En wat een overgang van 2 dagen in de middle of nowhere zijn we nu midden in een soort van ‘kermis’ aanbeland. ‘Drukte’ is een zwakke uitdrukking. Je noet weten dat Whistler als top skigebied van Noord-Amerika is erkend. En in de zomer worden er golfkampioenschappen gehouden. Dit weekeinde is voor veel Amerikanen maar ook Canadezen een ‘holidayweekend’, vanwege maandag 2 september; Labourday. Het is überhaupt druk overal niet alleen in Whistler. We werden er door de receptioniste van Alpine Meadows Resort in Clearwater al voor gewaarschuwd. Zij gaf ons de tip om een andere route te rijden (highway 24 en 99) Een rit van ongeveer 7 uur. Het was een waardevolle tip, want op de highway was het niet zo druk en de route was prachtig. We hebben onze ogen uitgekeken. Je kunt hier wel foto’s blijven maken. Het eerste stuk van de route waren het vooral meren en moerassen afgewisseld met bossen, bergen en diepe ravijnen. We reden langs kleine nederzettingen (trailerkamps), goudzoekersplaatsjes, ranches en houtzagerijen, want voor veel inwoners is hout de voornamenlijkse inkomstenbron ‘hout’. We zitten dus nog steeds in de Rocky Mauntains en verblijven in een super de luxe hotel, tegenover een groot golfterrein direct bij de instap van Peak 2 Gondola van Whistler. De overgang is heel groot. Van een blokhut midden in de natuur naar de hectiek van massatoerisme. Het hotel is belachelijk luxe, we hebben zelfs een openhaard, mega tv, complete keuken (met afwasmachine, oven, magnetron en koffiemachine). Niet dat we daar iets mee doen, maar we stonden versteld dat dit bestaat.
De Peak 2 Gondola waar we morgen mee naar de top van Whistler Mountain willen
verbindt de toppen van Whistler en Blackcomb. Het is de hoogste lift van de wereld en biedt uitzichten van de vulkanische toppen tot aan de kust. Morgenmiddag rijden we richting de ferries voor de overtocht naar Vancouver Island, Horseshoe Bay, Nanaimo. We melden ons weer over een paar dagen.

Hey folks greetings from Michel en Rian

#Erwin: Mijn föhne werkt hier niet en de fohne van de blokhut in Clearwater die blaast al je haren van je kop. Dus ik heb een bad hair day. Wat man het me a Helen. Ze kennen me hier toch niet. Het hotel in Whistler ‘Westin Resort & Spa (wij hebben de Deluxe Studio Suite) is belachelijk luxe. Lekker decadent.

#Marijke en Ad: we hebben nog steeds geen beren gespot, In de lobby van het hotel in Whistler staat er een ‘opgezet’. We hopen wel nog een ‘echte’ te zien.

#Ans en Jos, Paardrijden zoals in Amerika hebben we nog niet gedaan, hoewel hier genoeg ranches zijn. Misschien doen we dat nog.

#Gemma: Ik heb vaak aan je gedacht onder het wandelen, want wat zou jij de bosomgeving hier mooi hebben gevonden.

#Saskia en Harry; Ze hebben hier een Fraser rivier. Dit is een rivier met een sterke en gevaarlijke stroming (raften kan je er). De naam Fraser komt hier trouwens, in de buurt van Clearwater, veel voor. Dus misschien in boek 9 van de reiziger gaat Jamie misschien wel naar Canada.

• 01 September 2019 - 11:12

Saskia:

He Michel en Rian, wat een leuke reis maken jullie! Ben benieuwd naar de verdere verhalen.
    Wie weet in boek 9 Canada, haha. Las van de week dat seizoen 5 in februari 2020 uitgezonden gaat worden, ook in Nederland (Ziggo), dus nog even geduld :)
    Veel plezier nog en geniet!

• 01 September 2019 - 13:13

Jos En Ans:

Het moet volgens je verhaal inderdaad prachtig zijn daar. Geniet maar van de luxe. Je hebt nu denk ik wel een goede föhn.

• 01 September 2019 - 16:34

Erwin:

Ik zie het helemaal voor me hoe jullie het beschrijven. Geweldig!
    Ja das afkicken zonder föhn... een paar dagen dan ben je er overheen.
    En ook met een verwaaid kapsel ben je mooi!!
    Xxxx

• 01 September 2019 - 19:07

Ad En Marijke:

Wat een mooi reisverslag ! We reizen zo een beetje met jullie mee. Groetjes vanuit Berghem naar het prachtige Canada. Geniet ze!

• 01 September 2019 - 21:29

Ko En Jeanne:

Hallo Rian en Michel,
    Ja, we hadden idd het reisverslag van de laatste dagen al gemist. Zonder internet ben je nergens zie je maar weer. Maar jullie hebben het al druk met al die mooie natuur te bekijken.
    Want er is wel veel moois te zien begrijpen we wel uit de verslagen. Lekker genieten dan van de prachtige omgeving en de luxe accommodaties.