Dag 5 en 6, Top of the World - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6, Top of the World - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Michel en Rian Diebels - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6, Top of the World

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Michel en Rian

29 Augustus 2019 | Canada, Jasper Park Lodge

We verblijven 3 dagen in Jasper op een werkelijk schitterende accommodatie, die weliswaar vanwege de naam een beetje vreemd aanvoelt voor ons. Beckers Lodge. Wim Beckers een goede collega van ons is nl. 8 augustus jl. plotseling overleden. Hij mocht maar 56 jaar worden.
Het huisje waar we nu verblijven mag dan wel klein zijn, maar het is echt heel erg schattig en prachtig gelegen aan een wild stromende rivier. Op het park waar we verblijven is een wasserette er een winkel en er is een restaurant. Het park is ongeveer 6 km verwijderd van Jasper Town. Jasper Town is een klein stadje en telt 5000 inwoners. Het is er lang niet zo druk als in Banff. Alle huizen zijn van hout en tellen niet meer dan 1 verdieping. Jasper heeft een station, waar dagelijks voornamelijk goederentreinen rijden die graan en kolenerts vervoeren. De zware locomotieven trekken soms een lengte van 3 tot 4 km wagons voort en als er wild op de rails loopt hoor je de hoorn van de loco schallen. We zijn de eerste dag naar Jasper geweest en hebben het stadje verkend. Naast de giftshops zijn er ook veel restaurantjes en barretjes te vinden. Er is in Jasper geen massatoerisme zoals in Banff en ook hebben de Chinezen Jasper nog niet ontdekt. Even wat cijfers: Banff trekt jaarlijks 7 miljoen toeristen in vergelijking met Jasper 2 miljoen. We vonden in Jasper dus rust. Lekker rondlopen, winkeltjes bekijken en genieten van een hapje en drankje. ‘s Middags hebben we rondgewandeld op het terrein van Beckers Lodge, dat is zo groot dat je er best kunt verdwalen. Je kan er langs de snel stromende rivier lopen, waar kano’s (wildwater)varen, maar je kan ook de bossen in lopen. Het (uit) eten in Canada is goed. Uit eten is qua prijs te vergelijken met Nederland. En het is niet als in Amerika dat wanneer je klaar bent je gelijk de rekening krijgt en je geacht wordt te vertrekken. Het gaat er best relaxt aan toe en ze zijn supervriendelijk. In Jasper heb ik ook een typisch Canadese rood/zwart geblokte vest/jas gekocht, want de temperatuur (vooral ‘s avonds en ‘s morgens) is laag (het vriest er ‘ s nachts) en zeker in de bergen. Overdag warmt het wel snel op tot ongeveer 25 graden, maar dat hangt af van waar je bent. Zit je hoog in de bergen dan is het een stuk kouder. Vandaag zijn we met de Jasper skytram (gondel) naar de top van Whislers Mountain gegaan. Vanaf het eindstation is het nog een hele klim naar de top. Het was een behoorlijke zware wandeling, maar zeker de moeite waard. Het uitzicht is fantastisch. We vertrokken ‘s morgen met de auto, terwijl de mist nog in vallei hing, maar toen we de vallei uitreden richting de gondel hadden we alleen nog maar blauwe lucht. Het uitzicht vanaf de top was adembenemend we konden zelfs Mount Robson (3954 mtr) zien. Dit is de hoogste berg aan de kant van de Canadese Rocky’s. De bergen (Rocky’s) zijn hier echt zo mooi en zo ruig.
Tijdens onze hike kwamen we in contact met verschillende andere Canadese wandelaars. Michel zei dat dat kwam vanwege de jas die ik aan had. Ze dachten immers dat ik ook Canadese was. ‘s middags zijn we nog een flinke wandeling gaan maken in Maligne Canyon. In deze smalle Canyon stort zich met heel veel geweld water naar beneden. Het is een canyon met enorme hoogte verschillen waardoor het water kolkend en met enorme watervallen naar beneden stort. Je kan er wandelen naast de Canyon en over de natuurlijk gevormde bruggen over de Canyon. Werkelijk prachtig, en afgezien dat het een behoorlijke zware klim is zeker de moeite waard. We hebben foto’s gemaakt maar de hoogte verschillen en het geweld van het water is moeilijk vast te leggen op beeld. Na deze hike zijn we nog naar Medicine Lake en Maligne Lake geweest. Meren die zo blauw zijn dat het niet echt lijkt. De blauwe kleur wordt veroorzaakt door gletsjer water wat mineraal/zout bevat. Het is er werkelijk schilderachtig mooi de meren, met bossen en hoge bergen op de achtergrond. Om 17.00 uur en kwam een ranger ons ophalen vanaf Beckers Lodge voor een wildlife tour (dit had Michel nog geboekt via Tripadviser). In een wildlifebus rij je dan langs allerlei plekken waar je wildlife kunt zien, zoals beren, herten, Walibi’s en nog veel meer. Beren hebben toen helaas niet gezien. De beren in deze regio zijn trouwens soort van vegetariër en eten alleen maar bessen en planten (ongelukken gebeuren er ook wel eens en wordt er een beer agressief, maar vooralsnog is rustig blijven en de berenspray gebruiken afdoende). In Alberta Canada waar we nu zitten is er geen zalm. Dit komt door de stroom van het water hebben we ons laten vertellen. De beren hier vangen dus geen zalm. Dat doen de beren op Vancouver Island wel. En daar hebben we een excursie om beren te spotten die zalm vangen geboekt. Dus dat hebben we nog tegoed zullen we maar zeggen. Morgen gaan we naar Clearwater (dat is ook nog in de Rocky’s).
We zijn benieuwd wat we daar gaan zien en beleven.

Hey folks, greetings from Michel en Rian

• 29 Augustus 2019 - 13:23

Erwin:

Wat een geluk, een wasserette!! Nou kan de reis al helemaal niet meer stuk.
    Het ziet er allemaal prachtig uit. Jaloersmakend mooi. We genieten met jullie mee via dit verslag.
    Liefs uit Bèrge zónder Rockies zónder bussen Chinezen en woor gin mens
    Zonne schonne jas hè!

• 30 Augustus 2019 - 21:18

Ad En Marijke:

Hoi Rian en Michel in het verre en mooie Canada ! Al aangekomen in Clearwater ? Staat de Belgische frietkot er nog ? En zo ja, waren de frietjes lekker? Schitterende waterval ! Maar ja wat is er niet mooi in Canada ! Groetjes en geniet ze !

• 31 Augustus 2019 - 17:20

Saskia:

Hallo Michel en Rian, wat leuk om op deze manier met jullie mee te reizen! Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin en genieten jullie volop :) We zijn benieuwd naar morgen en alle andere dagen die nog gaan volgen. Liefs van ons en lekker genieten!